Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Autismus - Použití systémů alternativní a augmentativní komunikace u jedinců s poruchou autistického spektra
Vošická, Edita ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Novotný, Josef (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá systémy alternativní a augmentativní komunikace používané u jedinců s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje hlavně informace o narušené komunikační schopnosti u jedinců s autismem, o jejich vývoji řeči, diagnostice komunikačních schopností, systémech alternativní a augmentativní komunikace a možnostech pomoci rodinám s dítětem s pervazivní vývojovou poruchou. Část praktická je založena na průzkumu provedeném pomocí dotazníku, který byl rozeslán rodičům nebo zákonným zástupcům dětí s poruchou autistického spektra. Cílem průzkumu je připravit terén pro další rozsáhlejší výzkumy.
Podpora komunikace u pacientů s roztroušenou sklerózou
Macháčková, Milada ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem podpory komunikace u pacientů s roztroušenou sklerózou v terminálním stadiu onemocnění. Jelikož v České republice by se pracoviště zabývající se danou problematikou dala spočítat na prstech jedné ruky, otázka se jeví jako více než aktuální. V první části práce autorka seznamuje čtenáře s onemocněním jako takovým, s jeho klinickým obrazem a patologiemi, typy, diagnostikou, průběhem a léčbou. Jako cíl práce si stanovila charakterizovat potřeby a formy podpory pacientů v oblasti komunikace, k jehož dosažení realizovala šetření v ústavním zařízení realizované formou exploračního výzkumu. Na výzkumné otázky hledá odpověď v případových studiích pacientů, kteří byli ochotni se na výzkumu podílet, a kteří nechali nahlédnout čtenáře do svého životního příběhu a do intimního boje, jak se s nemocí co nejlépe vypořádat. Jejich cíl byl prozaicky jednoduchý - udržet si co nejdéle kontrolu nad svým životem a lidskou důstojnost. KLÍČOVÁ SLOVA roztroušená skleróza, augmentativní komunikace, alternativní komunikace, technické pomůcky, netechnické pomůcky
Autismus - Použití systémů alternativní a augmentativní komunikace u jedinců s poruchou autistického spektra
Vošická, Edita ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Novotný, Josef (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá systémy alternativní a augmentativní komunikace používané u jedinců s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje hlavně informace o narušené komunikační schopnosti u jedinců s autismem, o jejich vývoji řeči, diagnostice komunikačních schopností, systémech alternativní a augmentativní komunikace a možnostech pomoci rodinám s dítětem s pervazivní vývojovou poruchou. Část praktická je založena na průzkumu provedeném pomocí dotazníku, který byl rozeslán rodičům nebo zákonným zástupcům dětí s poruchou autistického spektra. Cílem průzkumu je připravit terén pro další rozsáhlejší výzkumy.
Využití alternativních a augmentativních forem komunikace u dětí s Dětskou mozkovou obrnou v Českých Budějovicích
BLECHOVÁ, Vendula
Teoretická část obsahuje vymezení dětské mozkové obrny a k ní přidružených postižení, krátké osvětlení pojmu komunikace a souhrn nejpoužívanějších, ale i novějších metod a pomůcek pro alternativní a augmentativní komunikaci. Prvním cílem práce je získání přehledu o metodách a systémech alternativní a augmentativní komunikace využívaných na území Českých Budějovic při nácviku komunikace a při komunikaci samotné s dětmi s dětskou mozkovou obrnou. Druhý cíl práce je zjistit, jaký postoj k těmto metodám zaujímají rodiče dětí s dětskou mozkovou obrnou, kteří je zároveň u svých dětí využívají. Pro získání dat byl využit kvalitativní výzkum, konkrétně metody pozorování a dotazování pomocí strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Rozhovory byly poskytnuty vybranými rodiči dětí s dětskou mozkovou obrnou, kteří s nimi komunikují s využitím metod alternativní a augmentativní komunikace a odbornými pracovníky, kteří s těmito dětmi pracují. Rozhovory byly uskutečněny v centru ARPIDA, o.s. a v centru Světluška, o.p.s. v Českých Budějovicích. Z výzkumu vyplynulo, že dotazovaní odborní pracovníci z Českých Budějovic z alternativních a augmentativních metod pro nácvik komunikace s dětmi s dětskou mozkovou obrnou nejvíce používají Výměnný obrázkový komunikační systém a jako podpůrnou metodu komunikační tabulky. Rodiče, kteří se rozhodli využívat metody alternativní a augmentativní komunikace na nich veskrze shledávají jen klady. Práce by mohla sloužit jako informační materiál pro rodiče, odborné pracovníky i zájemce o systémy alternativní a augmentativní komunikace.
Využití alternativních a augmentativních komunikačních systémů u dětí s dětskou mozkovou obrnou
UHLÍKOVÁ, Barbora
Bakalářská práce je zaměřena na využití alternativních a augmentativních komunikačních (AAK) systémů u dětí s dětskou mozkovou obrnou (DMO). Cílem je vytvořit přehled metod AAK vhodných pro děti s DMO a zjistit, jak přispívá využití metod AAK ke zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání. V úvodní části práce je vymezen pojem DMO, charakterizovány její formy a příčiny vzniku, dále je pozornost věnována problematice narušené komunikační schopnosti jedinců s DMO, jež velkou měrou ovlivňují následný vývoj a osobnost jedince. Přehled metod AAK určených ke kompenzaci narušené komunikační schopnosti je zaměřen především na postupy známé a dostupné v České republice. Výzkumná část práce obsahuje popis metodiky, pět případových studií dětí s diagnózou DMO, které využívají některý ze systémů alternativní komunikace, a závěrečnou diskuzi.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.